اعلام زمان ثبت‌نام آزمون ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۴ کشف مواد مخدر از رادیاتور خودرو در گمرک بندرعباس (۲۴ مهر ۱۴۰۳) اجرای مانور امنیتی در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۳) لزوم توجه به ارتقای سطح سواد ایمنی مواد غذایی و تغذیه جامعه دستگیری مرد خارجی که در نقش مامور از مردم اخاذی می‌کرد + عکس بیمه زنان روستایی و عشایری تا چه میزان توسط مسئولان جدی گرفته شده است؟ اعتبار خرید تا ۵ میلیون تومان به بازنشستگان کشوری تعلق گرفت (۲۴ مهر ۱۴۰۳) تا پایان برنامه هفتم توسعه، تعداد هنرستان‌ها در خراسان رضوی باید ۵۵ درصد افزایش یابد ثبت‌نام بیش از ۵۰ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۴ خراسان رضوی نیازمند هزار و ۵۰۰ معلم تربیت بدنی اعتراضات به نتایج آزمون استخدامی کیفیت‌بخشی بررسی می‌شود ۸۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی و ۱۵ درصد در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند بسیاری از باغ‌وحش‌های کشور فاقد استاندارد‌های لازم هستند | پایان رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها در سال ۱۴۰۳ از ۸۰درصد نابینایی ها می­ توان پیشگیری یا آن­ ها را درمان کرد | مراقبت از نور دیده حدود ۹۰ درصد کمردرد‌ها منشأ مکانیکال دارند و با تقویت عضلات بهبود می‌یابند  ترک سیگار حتی در ۷۵ سالگی می‌تواند امید به زندگی را افزایش دهد شهریه مدارس هیئت‌امنایی چگونه تعیین می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ۲۴ مهر ۱۴۰۳) | دمای مشهد به ۳۰ درجه می‌رسد فرونشست زمین، یک چالش و بحران جهانی ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، سه‌راه دارایی و میدان شهدا در مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۳) با کودکی که دست بزن دارد چطور برخورد کنیم؟ با رعایت نکات پزشک می‌توان بیشتر مشکلات شایع حین بارداری را رفع کرد صنعت گردشگری و رونق اقتصاد ملی برگزاری «موت کورت» دادگاه نمایشی مرکز وکلای قوه قضائیه در مشهد
سرخط خبرها

حدود ۹۰ درصد کمردرد‌ها منشأ مکانیکال دارند و با تقویت عضلات بهبود می‌یابند 

  • کد خبر: ۲۹۴۵۸۴
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
حدود ۹۰ درصد کمردرد‌ها منشأ مکانیکال دارند و با تقویت عضلات بهبود می‌یابند 
دانشیار گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد کمردردها منشأ خوش‌خیم دارند، گفت: مهم‌ترین کمردردها، کمردرد‌های مکانیکال است که به واسطه ضعف عضلات به وجود می‌آید.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر بابک گنجه‌ای فر ضمن بیان این مقدمه که نخاع رابط بین مغز و به عنوان فرمانده بدن و عضلات و ارگان‌های حیاتی بدن است و حفظ راست قامتی انسان، اتصال عضلات جزء وظایف اصلی ستون فقرات به شمار می‌رود افزود: کمر درد جزء پنج درد شایعی به شمار می‌رود که انسان آن را تجربه می‌کند و به طور متوسط هر فردی، طی سه یا چهار ماه، یک بار ممکن است دچار کمر درد با درجات مختلف شود.

وی بروز کمر درد را همراه با علل مختلفی دانست و گفت: حدود ۹۰ درصد کمر درد‌ها منشاء خوش خیم دارند که مهم‌ترین آنها کمر درد‌های مکانیکال است و به واسطه ضعف عضلات به وجود می‌آید. همچنین حدود ۱۰ درصد کمردردها، ممکن است عللی به جز علت‌های عضلانی داشته باشند که باید بررسی‌های لازم، آزمایش‌های مربوطه و تصویربرداری در صورت لزوم برای بیمار انجام شود.

دکتر گنجه‌ای فر، همچنین با اشاره به اینکه کمردرد‌های مکانیکال، اغلب به واسطه کار کردن رخ می‌دهند و در هنگام استراحت و بیدار شدن از خواب بروز می‌کنند افزود: برخی از کمردرد‌ها منشأ مهم تری دارند و ممکن است به علت وجود تومور، شکستگی مهره یا بیماری‌های خاص مثل پوکی استخوان ایجاد شوند که معمولا طی فعالیت خود را نشان می‌دهند و حتی ممکن است در مواردی باعث کمردرد‌های شدید شبانه شوند و فرد با درد از خواب بیدار می‌شود.

وی اضافه کرد: معمولا اکثر کمردرد‌ها به دلیل کشیدگی یا خستگی عضلات به وجود می‌آیند، اما برخی از کمردرد‌ها از جمله، کمردرد‌های ناحیه پشت و گردن نیاز به بررسی بیشتر دارد؛ لذا افراد زیر ۲۰ سال و بالای ۵۰ سال در صورت بروز کمردرد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و چنانچه کمر درد همراه با نقص حرکتی در اندام‌ها باشد به عنوان مثال فرد احساس ضعیف بودن در ناحیه پا و اختلال حس پیدا کند، خود کند، نیاز به بررسی بیشتر دارند.

عضو هیأت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، دچار تومور‌های قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند و افراد دارای سابقه مصرف دارو‌هایی مثل پردیزولون و دارو‌های شیمی درمانی، سابقه بیماری‌های عفونی مثل سل و کمر درد، بعد از تروما، لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنند و بررسی بیشتر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: کمردرد‌هایی که بطور معمول کمتر از یک ماه رخ می‌دهند، جز در موارد ذکر شده خوش خیم هستند و ممکن است نیاز به مراجعه پزشک نداشته باشند، اما کمردرد‌هایی که بیشتر از یک ماه طول می‌کشد، به ویژه کمردرد‌های مزمن که بیش از سه ماه رخ داده حتما لازم است که مراجعه به پزشک و بررسی بیشتر برای بیمار انجام شود.

دانشیار گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: معمولا کمر درد در افراد میانسال و مسن بیشتر دیده می‌شود، اما در عین حال افراد جوان و کمتر از ۲۰ سال و افراد بالای ۵۰ سال باید توجه بیشتری به کمردرد داشته باشند و به طور کلی خانم‌ها بیشتر دچار کمر درد می‌شوند که از علل مهم آن عدم انجام فعالیت‌های ورزشی نسبت به آقایان است.

وی در همین ارتباط افزود: زنانی که دچار کمر درد هستند، هیچ ممانعتی برای بارداری و زایمان طبیعی ندارند. زنانی که سابقه عمل جراحی ستون فقرات دارند، بهتر است که قبل از باردار شدن در کنار متخصص زنان و زایمان، با متخصص جراح مغز و اعصاب و فوق تخصص ستون فقرات مشاوره داشته باشند. در این موارد حتی زایمان می‌تواند به صورت طبیعی انجام شود و تنها در برخی مواقع خاص، متخصص جراحی مغز و اعصاب توصیه به عمل سزارین برای ختم حاملگی می‌کند.

دکتر گنجه‌ای فر این نکته مهم را نیز یادآور شد که زنان و مردان شاغل و افرادی که فعالیت‌های سنگین بدنی انجام می‌دهند، معمولا به دلیل خستگی و ضعف عضلات دچار درد‌های ستون فقرات، مخصوصا درد‌های شبانه هنگام خواب یا دچار درد و گرفتگی عضلات در هنگام بیدار شدن صبحگاه می‌شوند و اغلب افراد شاغل در سازمان ها، که اصطلاحا پشت میز نشین هستند دچار درد در نواحی گردن و ستون فقرات می‌شوند.

وی به این افراد توصیه کرد: در کنار انجام ورزش‌های منظم هفتگی، حرکات کششی و تقویت عضلات هنگام کار انجام دهند چرا که، می‌تواند در بهبود کمر درد و درد ستون فقرات و جلوگیری از آن مفید باشد، در اکثر موارد درمان کمر درد، به صورت درمان‌های طبی انجام می‌شود. تقویت عضلات، مصرف دارو‌های ضد التهابی و مسکن و در مواقع خیلی خاص انجام فیزیوتراپی می‌تواند در بهبود کمر درد و جلوگیری از عود کمر درد مؤثر باشد.

دکتر گنجه‌ای فر همچنین گفت: یکی از دیگر از روش‌های کم تهاجمی مثل تزریق اپیدورال در فضای کانال نخاع و لیزر ممکن است، در مواردی بسیارخاص به بیمار کمک کند، اما انجام این روش‌های کم تهاجمی به صورت معمول نباید برای بیمارانی که دچار کمر درد هستند انجام شود.

وی با بیان اینکه افراد غیر متخصص در درمان کمر درد مداخله زیادی انجام می‌دهند افزود، بیماران حتما قبل از اینکه روش‌های سنتی مثل شکستن قلنج و مراجعه به شکسته بند را انجام دهند، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

دانشیار گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: با توجه به اینکه، حدود ۱۰ درصد از کمردرد‌ها منشأ تومورال، شکستگی یا ضایعات دیگر ستون فقرت داشته، که نیاز به مداخله دارند و در این موارد اگر بررسی و تشخیص صورت نگیرد، ممکن است فرد دچار مشکل شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ سال است که، در گروه جراحی مغز و اعصاب بیمارستان قائم (عج) و بیمارستان شهید کامیاب، اکثر عمل‌های جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات به صورت کاملا علمی انجام می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه به حضور اساتید با تجربه و شایسته در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و افزود: در بیمارستان قائم (عج)، اساتید مجربی از جمله، دکتر فریبرز ثمینی جراح مغز اعصاب دیسک و ستون فقرات و دکتر بیرجندی، دکتر ذبیحیان، دکتر کیخسروی، دکتر فرجی راد، دکتر رضایی و دکتر حقیر فلوشیپ ستون فقرات، دکتر مشهدی نژاد، دکتر احصایی و دکتر خاموشی در بیمارستان امداد و بیمارستان اکبر دکتر تولایی که فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب کودکان در حال خدمت رسانی به بیماران و آموزش رزیدنت‌ها مشغول هستند. دکتر ابویی از همکاران گروه مغز و اعصاب دانشگاه در حال حاضر در دانشگاه تهران در حال طی کردن دوره فوق تخصص خود هستند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه از سه سال گذشته با مجوز وزرات بهداشت و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد فلوشیپ ستون فقرات را راه اندازی کرده و بنده افتخار دارم که به عنوان مدیریتور (مسئول هماهنگ کننده) این رشته در خدمت اساتید و دانشجویان فوق تخصصی باشم، که در دوره‌های آموزشی ستون فقرات دانشگاه علوم پزشکی مشهد شرکت می‌کنند.

دکتر گنجه ایی فر همچنین گفت: طی چند سال اخیر، پیشرفت بسیار خوبی در انجام عمل‌های پیچیده ستون فقرات در کلیه مراکز آموزشی دانشگاه مشهد انجام شده و خوشبختانه به همراه همکاران با تجربه گروه مغز و اعصاب دانشگاه، به صورت کاملا علمی و با توانمندی و امکانات کامل در دانشگاه‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تمام بیمارانی که نیاز به انجام عمل‌های پیچیده ستون فقرات دارند خدمات خوبی ارائه می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->